The loss of any man's soul 

 The loss of any man's soul is the heaviest loss which he can suffer.
I feel unable to set forth this point as I ought. No living man can show the full extent of the loss of the soul. No one can paint that loss in its true colors. No we shall never understand it until we have passed through the valley of the shadow of death, and wake up in the eternal world! Never until then shall we know the value of an immortal soul.
I might say that nothing in the present life can make up for the loss of the soul. You may have all the riches of the world—all the gold of Australia and of California, all the honors which your country can bestow upon you. You may be the owner of half a continent. You may be one whom kings delight to honor, and nations gaze upon with admiration. But all this time, if you are losing your soul, you are a poor man in the sight of God. Your honors are but for a few years. Your riches must be left at last. Naked you came we into the world, and naked must you go out. No light heart, no cheerful conscience, will you have in life, unless your soul is saved. Of all your money or broad acres, you will carry nothing with you when you die. A few feet of earth will suffice to cover that body of yours when life is over. And then, if your soul be lost, you will find yourself a pauper to all eternity. Verily it shall profit a man nothing to gain the whole world if he loses his own soul.
I might say that when the soul is lost, it is a loss that cannot be retrieved. Once lost, it is lost for evermore. The loss of property may be retrieved in this world. The loss of health and character are sometimes reparable. But no man who has once drawn his last breath can ever retrieve his lost soul. Scripture reveals to us no purgatory beyond the grave. Scripture teaches us that, once lost, we are lost forever! Verily a man will find that there is nothing he can give to buy back and redeem his soul.
But I feel deeply that arguments like these fall far below the level of the subject. The time is not yet come when we shall fully realize what a soul is worth. We must look far forward. We must place ourselves in imagination in a different position from that which we now occupy, before we shall form a right estimate of the thing we are considering. The blind man cannot understand beautiful scenery. The deaf man cannot appreciate fine music. The living man cannot fully realize the amazing importance of a world to come.
Does any reader of this paper wish to have some faint idea of the value of a soul? Then go and measure it by the opinions of dying people. The solemnity of the closing scene strips off the tinsel and pretense of things, and makes men see them as they really are. What would men do then for their souls? I have seen something of this, as a Christian minister. Seldom, very seldom, have I found people careless, thoughtless, and indifferent about the world to come, in the hour of death. The man who can tell good stories, and sing good songs to merry companions, turns very grave when he begins to feel that life is leaving his body. The boasting infidel at such a season has often cast aside his infidelity. Men like Paine and Voltaire have often shown that their vaunted philosophy breaks down when the grave is in sight. Tell me not what a man thinks about the soul when he is in the fullness of health; tell me rather what he thinks when the world is sinking beneath him, and death, judgment, and eternity loom in sight. The great realities of our being will then demand attention, and must be considered. The value of the soul in the light of time is one thing, but seen in the light of eternity it is quite another. Never does living man know the value of the soul so well as when he is dying, and can keep the world no longer.
Does any one wish to have a still clearer idea of the soul's value? Then go and measure it by the opinions of the dead. Read in the sixteenth chapter of Luke the parable of the rich man and Lazarus. When the rich man awoke in hell and in torments, what did he say to Abraham? "Send Lazarus to my father's house—for I have five brethren—that he may testify to them—lest they also come to this place of torment." That rich man probably thought little or nothing of the souls of others while he lived upon the earth. Once dead and in the place of torment, he sees things in their true colors. Then he thinks of his brethren, and begins to care for their salvation. Then he cries, "Send Lazarus to my father's house. I have five brethren. Let him testify unto them." If that wonderful parable did nothing else, it would teach us what men think when they awake in the next world. It lifts a corner of the veil which hangs over the world to come, and gives us a glimpse of what dead men think of the value of the soul.
Does any one wish to have the clearest idea that can be given of the soul's value? Then go and measure it by the pricewhich was paid for it 1800 years ago. What an enormous and countless price it was which was paid! No gold, no silver, no diamonds were found sufficient to provide redemption—no angel in heaven was able to bring a ransom. Nothing but the blood of Christ—nothing but the death of the eternal Son of God upon the cross, was found sufficient to buy for the soul deliverance from hell. Go to Calvary in spirit, and consider what took place there, when the Lord Jesus died. See the blessed Savior suffering on the cross. Mark what happens there when He dies. See how there was darkness for three hours over the face of the earth. The earth quakes. The rocks are torn apart. The graves are opened. Listen to His dying words—"My God, my God, why have you forsaken Me?" Then see in all that marvelous transaction something, which may give you an idea of the value of the soul. In that dreadful scene we witness payment of the only price which was found sufficient to redeem men's
souls.
We shall all understand the value of the soul one day, if we do not understand it now. God grant that no one who reads this paper may understand it too late. A lunatic asylum is a pitiable sight. It wrings the heart to see in that gloomy building some man, who had once a princely fortune, but has squandered it, and brought himself to hopeless insanity by drunkenness. A shipwreck is a pitiable sight. It makes one melancholy to see some gallant vessel, which once "walked the water like a thing of life," stranded on a rocky shore, with a drowned crew and a scattered cargo lying round her on the beach. But of all sights that can affect the eye and grieve the heart, I know none so pitiable as the sight of a man ruining his own soul. No wonder that Jesus wept when He drew near unto Jerusalem for the last time. It is written, that "He beheld the city and wept over it!" (Luke 19:41.) He knew the value of souls, if the Scribes and Pharisees did not. We may learn from those tears of His, if from nothing else—the value of man's soul, and the amount of loss which he will sustain if that soul is cast away.
I charge every reader of this paper, while it is called today, to open his eyes to the worth of his soul. Rise to a sense of the awfulness of losing a soul. Strive to know the real preciousness of that mighty treasure committed to your charge. The value of all things will change greatly one day. The hour comes when money shall be worth no more than waste paper, and gold and diamonds shall be as the dust of the streets— when the palace of the noble, and the cottage of the peasant shall both alike fall to the ground—when stocks and funds shall be all unsaleable—and grace and faith and good hope be no longer underrated and despised. In that hour you will find out, in a way you never found out before, the value of the immortal soul. Soul-loss will then be seen to be the greatest of losses, and soul-gain the greatest of gains. Seek to know the value of the soul now. Do not be like the Egyptian Queen, who, in foolish ostentation, took a pearl of great value, dissolved it in acid, and then drank it off. Do not, like her, cast away the "pearl of great price," which God has committed to your charge. Once lost, no loss can compare with the loss of the soul

Comments

Popular posts from this blog

Church discipline